29. 10. 17

Znate li šta je Montessori vrtić i kako djeluje?

Pošto volim da prisustvujem raznim seminarima, radionicama, edukativnim skupovima, pogotovo ako su ona povezana sa djecom i vaspitanjem, ovaj vikend sam na jednoj edukaciji u Ljubljani upoznala vaspitačicu koja ima svoj privatni vrtić u centu Ljubljane. Vrtić radi po metodi učenja koja se naziva Montessori. Iako ovaj put edukacija nije bila povezana ni sa pedagogijom niti sa vaspitanjem, pokušala sam da saznam nešto i iz tog pravca :).

Montessori vrtić odnosno Montessori način učenja i vaspitanja djece potiče od Marie Tecla Artemisia Montesori. Ona je bila pedagog, filozof i filantrop, a najpoznatija je bila po svom učenju "Montessori" o kojem ću vam kroz par trenutaka malo više napisati. Njena metoda odnosi se na djecu od rođenja pa sve do adolescencije.

Maria Montessori je smatrala da od samog rođenja dijete samo sebe otkriva pokretina i senzomotornim iskustvima i tako sebe bolje upoznaje. U ranim godinama života dijete ne želi da mu se bilo šta pokaže, već da se usmjeri kako sam da završi neki zadatak, odnosno da mu se pomogne u procesu njegovog prirodnog razvoja. Svi koji imate djecu znate kako izgleda kada hoće da sastavi neku igračku, a ne zna. Počinje da plače ali se i dalje trudi. Onog momenta kada mu vi uzmete igračku iz ruku i probate da mu pomognete, nastane opšta pometnja, deranje, plač, histerisanje, obično praćeno riječima "vrati mi to". E... o tom pričam!

U obrazovnom sistemu Montessori nema potrebe ni za kaznom ni za nagradom. Po njemu je najbitnije da dijete samo spozna svoju grešku i da ga vaspitač usmjeri tako, da je više ne ponavlja.

                                        Kako funkcioniše Montessori vrtić 

Cilj programa Montessori vrtića je:
- da dijete upozna samo sebe
- da voli samo da uči
- mora sam da otkrije potrebu za nečim i sam da odlučuje i rješava probleme
- mora pridobiti znanje i druge potrebe za uspješan školiski put 

Dijete dolazi na svijet sa svojom vlastitom prirodom i sposobnostima. Period u prvim godinama dječijeg života mora se posvetiti dječijem razvoju. Vrtić Montessori je kuća za djecu, mjesto gdje je dijete gost, zato mu vaspitačice pripreme sve moguće dodatke za učenje kao što su igračke za najbolji mentalni i fizički razvoj. Program Montessori obuhvata sve faze dječijeg razvoja: fizički, duhovni, socijalni, kongitivni i duhovni. 


                                          Socijalni, osjećajni i duhovni razvoj

Po ovom programu grupe u vrtiću su heterogene što znači da je u grupi bar troje djece različite starosti, kako bi mlađa djeca mogli da uče od starije djece. Osjećanja se razvijaju kada starija djeca pomažu mlađoj i kada se starija djeca uče biti strpljiva sa mlađom djecom. Briga za sebe, briga za druge i briga za okolinu su glavni temelj ovog programa. Djeca takođe u ovakvim grupama od malena cijene duhovni razvoj. Poštuju mir, tišinu i priliku da postanu svjesni stvari koje se dešavaju oko njih i u njima. Zato djeca u ovim programima imaju svakodnevnu  prilike da duhovno rastu, još u momentima kada to ni sama nisu svjesna. 

                                                   Fižički i pokretni razvoj 

Da bi djeca postala samostalna moraju dobro razviti svoj fizički i pokretni razvoj. Sloboda pokreta u ranim godinama i mjesecima života djeci omogućava kontrolu nad svojim tijelom u određenom prostoru. Uslovi u kojima djeca borave i način na koji se sa njima radi uključuju brigu za sebe i druge, prelivanje tekućine iz jedne čaše u drugu, pranje posuđa, pripremanje hrane itd. Djeca identifikuju i klasifikuju informacije koje pomoću svojih osjećanja dobiju iz okoline i pomoću toga još bolje i još snažnije izoštre svoja osjećanja. Uz pomoć vida, sluha, mirisa i ukusa otkrivaju značaj realnih materijala i tako ih klasifikuju kojoj grupi pripadaju. 


                                                         Kongnitivni (mentalni) razvoj 

U predškolskom periodu je dječiji mozak spreman da mnogo uči ali se dječiji mozak isto tako u tom periodu brzo umara. Maria Montessori je roditelje upozorila da je to period kada su djeca osjetljiva na jezik i govor. U tom periodu djeci morate mnogo da čitate, moraju da slušaju priče, bajke, pjesme, moraju da razgovaraju s drugim. Sve ovo im omogućava svakodnevni Montessori program. Ovaj sistem vaspitanja pomaže djeci i na području patematike da razumiju matematički koncept. Govorim o Montessori materijalima za učenje. Jako je cijenjen osjećaj za druge i poštovanje potrebe drugih. 

                                                      Prehrana u Montessori vrtiću 

Obroci su jednostavni, uravnoteženi i važni kao iskustvo socijalnog života. Djeca dobiju četiri obroka: doručak, 2 užine i ručak. Pića koja piju za vrijeme boravka u vrtiću nisu slatka. Obično je to voda i čaj bez šećera. Glavno i osnovno pravilo u prostoriji gdje su djeca prisutna jeste da ima dovoljno čistog vazduha, da je primjerna temperatura, vlaga i svjetlost i da djeca imaju svakodnevnu mogućnost izlaska u prirodu. 


Vrtić Montessori je dostupan svoj djeci bez izuzetka. Jedina prepreka zašto pojedina djeca ne mogu da pristupe ovom načinju vaspitanja je na žalost cijena koja je mnogo veća nego cijela državnih vrtića. Ovo svakako ne znači da državni vrtić nije dobar izbor za našu djecu. Ne zaboravite roditelji su ti koji djecu vaspitavaju, vaspitačice su te koje dopunjavaju samo ono što smo mi izgradili među naša četiri zida. 

NI JEDNA ODRASLA OSOBA NE MOŽE NOSITI TEŽINU DJETETA ILI ODRASTATI UMJESTO NJEGA - MARIA MONTESSORI.


Ni komentarjev:

Objavite komentar